VRAGEN OVER HUREN

Als je wil starten met huren, kan dat een hoop vragen oproepen. Maar ook tijdens de huurperiode of bij het beëindigen van de huur kunnen vragen bij je opkomen waar je graag een antwoord op hebt. Uiteraard kun je altijd contact met ons opnemen, maar wellicht kunnen we je al helpen met een aantal veelgestelde vragen (en antwoorden) die je hieronder kunt vinden.

VRAGEN ALS JE WIL GAAN HUREN

Op onze pagina woningaanbod vind je ons complete aanbod. Vul het formulier op de pagina van de woning in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Maandelijks betaal je op een vast tijdstip de huur. Bij aanvang van de huur vragen wij een waarborg ter hoogte van 2 maandbedragen huur. Als de woning na de huurperiode schadevrij wordt opgeleverd, wordt de volledige waarborgsom teruggestort op je rekening. Bij schade wordt van deze som eerst het schadebedrag afgehaald.

Een huisdier is geen probleem, mits de nabije bewoners hier geen last van hebben. Zo is bijvoorbeeld een hond toegestaan, mits het blaffen beperkt blijft tot een minimum.

Ja, dat mag. Het regelen van je energieleverancier doe je zelf.

Tijdens de sleuteloverdracht moet iedereen aanwezig zijn die op het het huurcontract staat.

VRAGEN TIJDENS DE HUURPERIODE

Uiteraard richt je de huurwoning graag in naar je eigen persoonlijke smaak. HVG Woonpartners B.V. begrijpt dit en wij staan daar in beginsel positief tegenover. In veel gevallen kan dit een verbetering betekenen van de huurwoning en dat stellen wij natuurlijk op prijs. Als huurder van HVG Woonpartners mag je daarom na toestemming de woning zelf aanpassen naar jouw wensen.
Vraag wel altijd eerst onze toestemming als je zelf wilt gaan klussen. Dus vóórdat je gaat klussen dient je contact met ons op te nemen. Wij adviseren je graag.

Overlast van buren kan iedereen overkomen. Bijvoorbeeld door lawaai, rommel of stank. Het zijn in beginsel vaak kleine ergernissen die pas een probleem worden wanneer de vele irritaties zich opstapelen. Indien je last heeft van je buren, wacht dan niet te lang met praten! Want vaak kun je de overlast zelf oplossen. Het beste is om eerst zelf, in een vriendelijk gesprek, aan je buren uit te leggen waar je last van heeft. Soms weten je buren niet eens dat zij overlast veroorzaken. Blijf in ieder geval altijd kalm tijdens zo’n gesprek. Boosheid leidt vaak tot ‘niet zo bedoelde’ uitspraken en dan wordt het van kwaad tot erger. Kom je er samen niet uit, dan kunt je bij ons een melding doen van overlast. Gebruik hiervoor het contactformulier. Wij kunnen je adviseren, waar mogelijk bemiddelen en je eventueel in contact brengen met een bemiddelingsbureau.

Bij ernstige acute overlast waarbij bijvoorbeeld sprake is van agressie en ernstige geluidsoverlast kun je het best direct contact opnemen met de politie, bereikbaar op telefoonnummer 0900-8844.

De energieleverancier regel je zelf en ook het doorgeven van de meterstanden is een taak voor de huurder.

VRAGEN OVER HET OPZEGGEN VAN DE HUUR

De huur kun je schriftelijk opzeggen. Hou rekening met een opzegtermijn van 1 maand.

Nadat je kenbaar hebt gemaakt dat je de huur wil opzeggen, komen wij de woning opleveren. In principe moet je de woning opleveren zoals je hem bij het begin van de huurperiode hebt gekregen. Eventuele aanpassingen die de woning te goede komen, mogen gewoon blijven behouden. Tijdens de vooroplevering geven wij aan wat er nog aan de woning moet gebeuren voor de eindoplevering. Zowel van de voor- als de eindoplevering wordt een rapport opgesteld.

Het is mogelijk om spullen ter overname aan te bieden aan de nieuwe huurder, als deze al bekend is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een vloer of gordijnen, maar ook aan meubilair. Als de nieuwe huurder iets niet wil overnemen, zal het (na overleg met HVG Woonpartners) verwijdert moet worden uit de woning. HVG Woonpartners zal bij de overname van spullen geen partij spelen. Dit wordt geregeld tussen jou en de nieuwe huurder. 

WOONTIPS

Op zoek naar handige woontips?

Energie besparen? Handige onderhoudstips?
ENERGIE BESPAREN?

Zet je timer op 5 minuutjes, dat is meer dan genoeg om helemaal schoon te worden.

 

De thermastaat één graadje lager bespaart al snel 6 tot 7 procent in het gasverbruik.

Hou tijdens het koken de deksels op de pannen, dan blijft de warmte behouden, is het eten sneller klaar en bespaar je energie

Stof op lampen of de verwarming kan de verspreiding van licht en warmte blokkeren. Stof deze regelmatig af … dat zorgt meteen ook voor een schone woning.

Een vies filter zorgt voor een langere droogtijd en daarmee voor een hoger energieverbruik. Door het filter regelmatig schoon te maken verbruik je dus minder energie.

WAT KAN IK DOEN OM DE WONING TE ONDERHOUDEN?

Zorg dat je geen frituurvet of jus door de gootsteen gooit, dit kan verstoppingen veroorzaken. Haal ook regelmatig haren uit het doucheputje.

Regelmatig heet water door de afvoer gieten doet wonderen. Je kunt er ook een beetje soda bijdoen om de gootsteen schoon te houden.

Maak de goot (voor zover bereikbaar) regelmatig schoon

Een tuin moet onderhouden worden. Het woont een stuk prettiger en je zorgt dat de buurt er verzorgd uitziet.

 

© 2022 – HVG Woonpartners. All rights reserved.